Je kunt wel 200% lust, liefde en passie voor brood hebben. Dag en nacht bezig zijn met het bedenken en uitwerken van de meest unieke smaakcombinaties om je klanten keer op keer te verrassen, maar als deze klanten niet kunnen ontdekken dát we ze willen verrassen, doe je alles voor niets. Marketing is dus een belangrijk onderdeel van het ondernemerschap, maar dat is echt wel een vak apart. Daarnaast gaan die ontwikkelingen zo snel dat je echt moet bijblijven op dit gebied om het contact met je doelgroep niet te missen.
Lang verhaal kort: Irene moest back to school!
Laat ik eerlijk zijn:
Als ondernemer ben je het liefst bezig met je product.
Onze Luscious Loafs zijn dan ook ons levenswerk.
Wat ons betreft is niets is leuker dan mensen te verrassen met nieuwe smaaksensaties, hierover te praten op de food-markets en vooral de meest leuke reacties over onze broden te ontvangen.
Ik denk dat ik niet heel erg verschillend ben ten opzichte van andere ondernemers door te zeggen dat ik niet zo heel veel kan met zaken als marketing. Ik weet het zelfs zeker, want ik spreek regelmatig diverse andere ondernemers. Het zijn inmiddels mijn klasgenoten geworden……
Terug in de schoolbanken
Geen bedrijf kan zonder een goed marketingplan.
Dit is zelfs bij Luscious Loaf het geval. Als je ons een beetje kent, weet je dat we helemaal niet voor ogen hebben om een grote bakkerij te worden waarbij de oven 24/7 vol vermogen staat te draaien. Luscious Loaf is een (letterlijk) kleinschalige bakkerij en dat gaan we zeker zo houden. Er moet echter wel brood op de plank, laat ik het toepasselijk houden. Je moet er als ondernemer dus voor zorgen dat de doelgroep op de hoogte is van jouw aanbod.
Marketing is dus een belangrijk deel van het ondernemerschap.
Daar komt wel ff wat bij kijken. In het verleden maakte je een mooie website, plaatste je ergens een advertentie en werd je wel gevonden. Nu is het (voor mij) een hele wetenschap waar knappe koppen fulltime mee bezig zijn. Deze knappe koppen zijn best bereid om deze hele taak voor me over te nemen, maar ik wil het zelf ook snappen. Daarom ben ik nu terug in de schoolbanken.
“Schop onder je kont, mastermind groep”
Terug in de schoolbanken moet je niet te letterlijk nemen.
Ik ben sinds deze maand één van de 8 ondernemers die samen met een coach een mastermind groep vormen. Je leert hier veel over de andere kant van het ondernemerschap.
Je deelt (marketing) ervaringen met elkaar en je kunt je lekker laten inspireren en ideeën opdoen.
Dit is echter géén cursus zoals je misschien wel herkent, waar je na afloop vol inspiratie in de auto zit maar waar in de praktijk soms toch zéér weinig van terecht komt. In deze mastermind groep worden doelen gesteld (op basis van persoonlijke groei plannen) en samen met een buddy uit die groep ga je die doelen ook bereiken. Je krijgt zowel online ondersteuning maar ook offline begeleiding als je een weekend met z’n allen in een hotel verblijft. Er is dus ff géén sprake van een autorit naar huis waarbij je met de kilometer inspiratie lijkt te verliezen.
Dit is een soort “Schop onder je kont, mastermind groep”.
We gaan er dus voor! Wat het resultaat gaat zijn van mijn “studie”?
Als het goed is ga je dat zien!
Laat je verrassen.